Farge, tekstur, glans og mønstre bidrar til å gi et bygg identitet

Farge, tekstur, glans og mønstre bidrar til å gi et bygg identitet. Steni's overflateunivers samler elementene og åpner for frihet i den kreative prosessen.

Det er sjelden helt blanke ark som ligger foran arkitekten idet planleggingen av et nytt bygg starter. Oppdragsgiverens føringer vil alltid være der. Men ofte stilles arkitekten overfor en serie valg når det gjelder design.

- Det er blant annet spørsmål om hvordan designet av fasaden forholder seg til omgivelsene, sier arkitekt Erik Stenman, partner i Ghilardi + Hellsten Arkitekter.

Designvalg
Arkitekten vurderer byggets forhold til omgivelsene, om designet skal være ydmykt eller representere en kontrast til dette.
- På den annen side kan designvalget ta utgangspunkt i å fremheve bygget i seg selv. Da vil arkitekten håndtere tenkningen rundt fasaden på en helt annet måte, sier Stenman.

Hjelpemiddel
I en prosess med Steni har Stenman og hans kolleger arbeidet fram en modell - eller et overflatekart - som i dag framstår som Steni's overflateunivers.
- Mulighetene de ulike produktene gir, og særlig kombinasjonen av dem, kommuniseres gjennom et sammenhengende kart, sier Stenman. Overflatekartet åpner mulighetene for å diskutere variasjon i farge, gradering, glans og print i et sammenhengene felt, noe han mener er et godt hjelpemiddel for arkitekten til å tenke fritt.

I en prosess med Steni har arkitekt Erik Stenman og hans kolleger i Ghilardi + Hellsten Arkitekter arbeidet fram Steni's overflateunivers.

Muligheten de ulike produktene gir, og særlig kombinasjonen av dem, kommuniseres gjennom et sammenhengende kart.​ Arkitekt Erik Stenman, partner i Ghilardi + Hellsten Arkitekter​

Kombinasjon
Steni's platekonsept er delt i tre ulike segmenter - COLOUR, VISION og NATURE. Gjennom det første dekkes mulighetene for valg av farge og glansgrad, det andre en printet overflate der motivet er grenseløst, mens det tredje platesegmentet gir ulike teksturvalg.
- Ved å forholde seg til Steni's overflateunivers - farger, gradering, glans og print - er det ikke lengre så viktig i designprosessen å se på hvilket produkt som skal prege bygget, men legger heller fokus på designkonsept, sier Stenman.

Levende diskusjon
- Det er befriende i designprosessen å ikke bli låst i tenkingen av produktene. Da kan man heller ha fokus på hva man vil oppnå, sier Stenman. Ved å ta utgangspunkt i overflateuniverset kan designeren orientere seg i kartet for å finne ut hvordan tiltenkte effekter kan oppnås. Overflateproduktene kan velges når man vet hva man vil ha, sier han.

Fra et privathus i Sandefjord , med et eget unikt designuttrykk.

Inspirasjon
Arkitektene hos Ghilardi + Hellsten Arkitekter jobber med prosjekter i alle skaler, alt fra områdeplanlegging til landskap og bygg i ulike former.
- Vi starter alle prosjekter med å stille spørsmål og kritisk testing av ideer. Konseptene for arkitekturen er ulike i forhold til oppgavene de skal ha. I flere av prosjektene har arkitektene valgt overflater der Steni overflateunivers har gitt inspirasjon. I den senere tid har vi benyttet Steni's produkter både for offentlige og private prosjekter. Vi har også benyttet fasadeplater fra Steni på privathus, der eieren selv har bidratt med grafisk input som vi har inkorporert i designen på fasadeplatene, noe som preger husets egenart, forteller han.

Det er befriende i designprosessen å ikke bli låst i tenkingen av produktene. Da kan man heller ha fokus på hva man vil oppnå.​ Arkitekt Erik Stenman, partner i Ghilardi + Hellsten Arkitekter​